Vid projektering av tunnlar för spårtrafik kan utformning med förhöjda gångbanor vara aktuella för att exempelvis begränsa tunneltvärsnittet, vilket i sin tur innebär en ekonomisk besparing.
För att ta ett samlat grepp på hur gångbanor i olika höjder bör beaktas vid utrymningsdimensionering har Brandskyddslaget på uppdrag av Trafikverket medverkat i ett forskningsprojekt i två delar. Dels som rådgivande part till SP (nuvarande RISE) i omfattande fullskaleförsök, och dels i form av denna forskningsrapport där olika delar av utrymningsförloppet studeras mer ingående.
Utifrån denna studie kan det konstateras att upphöjda gångbanor medför både positiva och negativa effekter på ett utrymningsförlopp. Dessa utgörs i korthet av:
- Enklare ut passage från tåg till gångbana, särskilt för personer med funktionsnedsättning
- Kortare utrymningstider till gångbana vid utrymning av ett lägre personantal
- Begränsningar i utrymningsflödet till följd av trängsel på gångbanan och svårigheter att passera långsamtgående personer
- Större risk för exponering av toxiska brandgaser då koncentrationen av dessa är högre längre upp från marknivå
Utifrån identifierade utrymningsparametrar har Brandskyddslaget i rapporten tagit fram rekommendationer för dimensionering av upphöjda gångbanor.
Kontakt
Niclas Åhnberg
08-588 188 85
Skicka e-post